5 Black Hat SEO-blunders die je niet wilt maken

5 Black Hat SEO-blunders die je niet wilt maken

Laat deze SEO-blunders jouw websiteranking niet verpesten! Kijk uit voor deze schadelijke praktijken op jouw website en los ze meteen op.

Het optimaliseren van je website blijft voor veel websitebeheerders een lastige opgave. Zoekmachines stellen steeds meer eisen aan je website. Er is steeds meer vraag naar SEO-specialisten omdat ieder bedrijf natuurlijk boven haar concurrentie wil ranken.

SEO is van bijzaak naar hoofdzaak gegaan. Steeds vaker nemen bedrijven een specialist aan van wie de hoofdtaak het is om de website hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google. Andere ondernemers werken zelf keihard om hun site hoger te laten ranken. En daarnaast heb je ook nog de websitebeheerder die alle bochten probeert af te snijden. 

Zoekmachineoptimalisatie is een langetermijnproces en het is bijna niet mogelijk om in een korte tijd grote stappen te zetten. Daarom worden bedrijven wel eens verleid om ‘vals te spelen’. Vroeger was het mogelijk om Google voor de gek te houden met sinistere tactieken zoals onzichtbare tekst. Tegenwoordig is het algoritme van Google gelukkig een stuk slimmer, en trapt het niet meer in deze trucjes. 

Google houdt niet van websitebeheerders die hun website beter laten lijken dan dat hij is. Het algoritme wordt slimmer, en herkent bijna altijd wanneer je bochten aan het afsnijden bent. Heb je één van de onderstaande blunders begaan, dien je dit zo snel mogelijk op te lossen. Je houdt Google niet voor de gek, en degenen die het toch proberen komen vaak zelf bedrogen uit. Google is allerminst gediend van dit soort Black Hat SEO praktijken.

Black Hat SEO is het proberen te beïnvloeden van de zoekresultaten in zoekmachines op manieren die niet helemaal volgens de regels zijn. In deze post duiken we dieper in het wereldje van trucs, foefjes en knoeierij die in het verleden nog wel eens werkten.

 

1) Blunder 1: Links kopen

Een belangrijke factor in het zoekalgoritme van Google is hoe vaak er naar jouw website gelinkt wordt. Een link naar jouw website ziet Google in principe als een positieve referentie. Inkomende links die op een natuurlijke manier zijn verkregen zijn een van de beste manier om aan zoekmachines zoals Google te tonen dat bezoekers tevreden zijn over jouw website.

Om hierop in te spelen zijn er partijen ontstaan die geld vragen voor links naar jouw website. Deze partijen beloven betere rankings door honderden spamlinks te plaatsen naar jouw website. Google herkent dit echter vrijwel meteen en is niet mals met de straffen voor jouw websiteranking.

Links moeten op een organische manier zijn verkregen. Een enorme plotselinge piek van inkomende links is een dooddoener voor je rankings, omdat Google dit ziet als onnatuurlijk.

 

2) Blunder 2: Dubbele content

Misschien wel de grootste rankingfactor van zoekmachines zoals Google is content (tekst). De tekst die je op je website plaatst is voor zoekmachines essentieel. Deze tekst gebruikt de zoekmachine namelijk om te begrijpen waar jouw website over gaat. Vaak wordt er hierbij een bocht afgesneden door de content maar gewoon te kopiëren en plakken zodat je hiervoor zelf geen moeite hoeft te doen.

Google houdt niet van content die het al eerder heeft gelezen. Het kopiëren van teksten van andere websites werkte vroeger nog prima, maar nu de zoekmachines een stuk slimmer zijn geworden, wordt jouw website hier mogelijk voor gestraft. Daarom is het streng afgeraden om je tekst van iemand anders te kopiëren. Jouw business is uniek, jouw teksten moeten dus ook uniek zijn. Alleen dan kan Google jouw pagina’s echt op waarde schatten.

Tips:

Schrijf tekst waar jouw bezoeker iets aan heeft en geef voorbeelden
Voeg afbeeldingen toe en wees creatief
Gebruik bronnen die betrouwbaar zijn
Verzin een pakkende titel van je artikel, cijfers in de titel werken vaak goed omdat ze interesse wekken.
Bijvoorbeeld: ‘5 onmisbare artikelen voor jouw woonkamer!’

3) Blunder 3: Keyword spamming

Keywords zijn belangrijk. Het geeft aan Google aan wat een belangrijk woord op de pagina is. Verkoop je bouwlampen? Dan is het wel zo handig om het woord bouwlamp een aantal keer te vermelden op de pagina. Maar je kunt het ook overdrijven door de pagina helemaal vol te stampen met jouw keywords. Dit is onnatuurlijk voor zowel Google als jouw bezoeker. Vroeger wilde Google nog wel eens in deze geintjes trappen, maar tegenwoordig prikken zoekmachines er keihard doorheen.

 

Tip: Laat je keywords een aantal keer terugkomen in de tekst en titels, maar overdrijf het niet zoals hieronder.

4) Blunder 4: Verborgen tekst

Omdat content/tekst voor zoekmachines zo belangrijk is (zonder kunnen ze niet interpreteren waar je website over gaat), worden er allerlei manieren verzonnen om tekst op de website te krijgen die de bezoeker niet kan zien.

Sommigen denken de boel te slim af te zijn door het plaatsen van witte tekst op een witte achtergrond, de lettergrootte te veranderen naar 0, of tekst te verbergen achter een afbeelding. Met als achterliggende gedachte dat menselijke bezoekers er geen last van hebben omdat ze het niet kunnen zien, maar robots de tekst wel kunnen lezen. Je raadt het al; Google trapt hier niet (meer) in.

 

5) Blunder 5: Cloaking

Nog een manier waarop mensen Google proberen te misleiden heet cloaking. Cloaking is een manier om de zoekmachine voor de gek te houden door een andere versie van een webpagina te tonen aan de crawlbot van Google dan aan je menselijke bezoekers. Alhoewel hier wat technisch vernuft voor nodig is, wordt er nog steeds geprobeerd om op deze manier vals te spelen. Net als met de vorige tactieken zal Google je snel betrappen en een penalty uitdelen. Het is een veel beter idee om pagina’s te optimaliseren voor bezoekers zodat zoekmachines dit belonen met betere rankings.

Interessant? Deel hier

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Tim Coset

Tim Coset

Online marketeer