De Digitale Revolutie: Hoe AI het landschap van websites op zijn kop zet

Chatbots, ChatGPT, autonome voertuigen – het is geen geheim dat het gebruik van Artificial Intelligence zichzelf al jarenlang aankondigde. Waar in de jaren 2000 – 2010 Google met haar geavanceerde zoekmachine nog alleenheerschappij had op het gebied van mainstream Artificial Intelligence, is AI nu diepgeworteld in zo’n beetje alle facetten van het dagelijks leven. Maar wat is AI precies, en hoe heeft het de wereld op zijn kop gezet? Je leest het in dit blogartikel.

 

Wat is AI?

AI staat voor Artificial Intelligence, en is letterlijk vertaald ‘kunstmatige intelligentie’. Het verwijst naar technologie waarmee computers opdrachten kunnen uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Vaak gaat het om systemen die beslissingen kunnen nemen op basis van grote massa’s data. AI kan patronen herkennen in data, net zoals mensen dat kunnen, maar dan een stuk sneller. Op basis van deze data leert het systeem zichzelf om steeds betere beslissingen te maken. Voorbeelden in de praktijk zijn zelfrijdende auto’s, spraakassistenten, fraudedetectiesystemen, en nog veel meer.

 

Waarom is AI ineens zo gegroeid?

Er zijn verschillende redenen aan te wijzen waarom AI ineens zo groot is geworden. Beschikbaarheid van grote datasets, flinke investeringen en de verbeterde rekenkracht van moderne computersystemen dragen allemaal bij aan de razendsnelle ontwikkeling van AI. Het is moeilijk om voor te stellen dat we tegenwoordig op onze telefoon meer rekenkracht hebben dan de computers die gebruikt zijn bij de Apollo-missies van NASA in de jaren 60 en 70.

Misschien wel de grootste oorzaak van de opmars van AI is de doorbraak van nieuwe leertechnieken van AI. Met deep learning en reinforcement learning wordt het AI-systeem steeds slimmer en kan het leren van fouten die het systeem maakt. Een voorbeeld hiervan zijn de vertalingsservices van vroeger. Deze stonden bekend om zijn onnauwkeurigheden en grammaticale blunders, en hadden veel moeite met het begrijpen van context en nuance. Tegenwoordig bestaan er AI-vertalingssystemen die nauwelijks meer de fout in gaan, zoals DeepL.

Ook in de wereld van het webdesign is AI aan een opmars bezig. Voor taken waar in het verleden mensen aan te pas moesten komen, kan nu simpelweg een computer worden ingeschakeld. Laten we eens dieper duiken in de voortgang van AI in het weblandschap.

 

Hoe heet AI het landschap van websites bouwen veranderd?

Kunstmatige intelligentie heeft een ongekend snelle ontwikkeling teweeggebracht in de wereld van webontwikkeling. Het proces van het maken van een website is – met inzet van de juiste tools – sneller en toegankelijker dan ooit tevoren. Vroeger was er enorm veel mankracht nodig voor het maken van een website: een website moet natuurlijk een aantrekkelijke lay-out hebben, functioneel zijn en intuïtief zijn. Drie harde vereisten, en het komt zelden voor dat een websitebouwer een absolute expert is in al deze gebieden. Voor de lay-out van de website heb je een webdesigner, voor de functionaliteit heb je een programmeur en voor de intuïtiviteit kwam een UX-designer om de hoek kijken. Dit leverde vaak een ouderwets spelletje touwtrekken op tussen drie personen die de website alle drie nét een andere richting op wilde sturen. Een tijdrovend proces, dat het eindresultaat alleen maar vertraagt.

Tegenwoordig zijn er verschillende AI-gestuurde websitebouwers die het traditionele proces flink hebben gemoderniseerd. Deze slimme platformen maken gebruik van machine learning om het proces van webontwikkeling te vereenvoudigen. Dit heeft ervoor gezorgd dat gebruikers met minimale technische kennis, nu een gelikte website kunnen maken in slechts een fractie van de tijd die het vroeger kostte.

Tegenwoordig zijn er steeds meer drag-and-drop websitebouwers waarmee je verschillende elementen op een website naar de gewenste positie kan slepen. Voorbeelden van dergelijke tools zijn Elementor, Divi, Wix en Shopify. Hierbij is weinig tot geen technische kennis nodig, alleen duurt het natuurlijk wel even tot je de tools onder de knie hebt. Omdat je niet voor elk element een apart stukje code moet schrijven, is de ontwikkelingssnelheid enorm verbeterd. Tegenwoordig is het proces van het maken van een website vaak geen maandenlang geneuzel meer, en kunnen in recordtijd prachtige websites worden ontwikkeld.

Daarnaast is het veel eenvoudiger om met drag-and-drop websitebouwers een functionele website te krijgen, het meeste werk wordt met deze programma’s namelijk al voor je gedaan. Als er dingen zijn die niet blijken te werken op de website, krijg je hier snel genoeg een melding over zodat je het direct op kan lossen. Hiermee ben je dus programmeur en webdesigner in één. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat als een website echt complexe functies nodig heeft, je toch echt een programmeur in zal moeten schakelen. Het is (gelukkig) niet zo dat binnen 10 jaar programmeurs geen werk meer hebben.

Tevreden over de lay-out en over de functionaliteit? Dan hoeft de website alleen nog maar door de ‘intuïviteitskeuring’. Je raadt het al, daar is tegenwoordig ook een AI-tool voor. De UX-check van Google bijvoorbeeld, loopt heel je website voor je door en wijst je op fouten in de functionaliteit of gebruiksvriendelijkheid. Hiermee kun je dus de laatste wijzigingen toepassen zodat je helemaal tevreden bent over het design, de functionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de website.

 

Is het dan echt zo eenvoudig?

Dus, voor de lay-out van je website zet je een AI-systeem in dat het meeste werk voor je doet. Voor de teksten schakel je ChatGPT in, de foto’s maak je niet zelf, maar laat je door AI ontwikkelen. De gebruiksvriendelijkheid laat je nog even checken door de UX-check van Google en de Engelstalige versie van de website laat je schrijven door DeepL. Zo gezegd, zo gedaan?

Je kan het op je klompen aanvoelen, maar natuurlijk is het niet zo dat het hele proces van het maken van een website tegenwoordig door robots kan worden gedaan. De human touch is nog net zo belangrijk als altijd. Je maakt een website namelijk voor mensen, en niet voor robots. Sommige taken vereisen nu eenmaal een menselijke touch die niet door een robot kan worden nagemaakt.

Wel is het een feit dat AI-tools het proces flink hebben vereenvoudigd. De snelheid van bouwen is enorm toegenomen, het analyseren van de bezoekersdata van de website is tegenwoordig geautomatiseerd, en het bouwen van de website is een stuk toegankelijker geworden. Teksten kunnen door AI worden geschreven en je website wordt met AI beschermd tegen cyberdreigingen.

 

Tot slot

De fascinerende wereld van AI heeft een stevige plaats ingenomen in het proces van webdesign. Wat deze ontwikkeling zo bijzonder maakt, is hoe de menselijke creativiteit wordt samengesmolten met de kracht van machine learning algoritmes. Een potente combinatie, waarmee eentonige, herhalende taken worden geautomatiseerd en je eigen creativiteit alsnog volop de vrije loop kan laten. Een uniek proces waarmee de unieke capaciteiten van zowel de mens als de machine in hun eigen krachten worden benut.

Zie het als een soort symbiotische relatie, de mens kan tegenwoordig niet meer zonder AI, maar AI kan ook nog steeds niet zonder de mens. Samen vormen ze een krachtig duo, waar de mens met zijn vermogen om emotie te weerspiegelen en een verhaal te vertellen versterkt wordt door de ongekende kracht van een computer om fouten te herkennen en het automatiseren van repetitieve taken. Een mooi voorbeeld van hoe de mens en technologie hand in hand gaan.

Interessant? Deel hier

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Picture of Tim Coset

Tim Coset

Online marketeer