De nieuwe ‘Page Experience’ update van Google: Alles wat je moet weten over Core Web Vitals

Google staat nooit stil. De zoekresultatenpagina van Google ziet er elk jaar weer een beetje anders uit, en dat is niet voor niks. Google wil er alles aan doen om de zoekresultaten die het weergeeft in de zoekmachines zo relevant mogelijk te maken. Een verandering die recent is gemaakt, is bijvoorbeeld dat je soms al de benodigde informatie ziet voordat je ook maar naar een site hoeft te klikken. Bijvoorbeeld in de onderstaande afbeelding. Zonder dat je ook maar naar een website hoeft te klikken heb je al antwoord op je vraag.

google feature snippet

 

De volgende update die Google (in half juni) uit gaat rollen heet de ‘Page experience update’. Is jouw website hier al klaar voor?

De Google Page Experience-update is in het leven geroepen om de bezoeker een nog prettigere ervaring te geven wanneer deze op zoek is naar informatie op het internet. Dit doet Google door de kwaliteit van de websites die in de zoekresultaten worden getoond te verbeteren. Heel kort door de bocht, gebruikt Google vanaf het moment dat de update wordt uitgerold een drietal belangrijke statistieken om de kwaliteit van jouw website te peilen. Deze drie statistieken noemt Google de ‘Core Web Vitals’. Dit zijn de LCP (largest contentful paint), FID (first input delay) en CLS (cumulative layout shift). Ik kan me voorstellen deze termen voor de gemiddelde gebruiker niet zo veel zeggen, dus licht ik ze hieronder toe.

De LCP is een metric die aangeeft hoelang het duurt voordat het grootste tekstblok of de grootste afbeelding op jouw webpagina volledig geladen is. Een goede score is maximaal 2,5 seconden. Deze metric is in het leven geroepen om zoekers te beschermers tegen extreem langzame websites.

Score Largest content paint

De FID is de vertraging die er tussen een verzoek van de gebruiker en de respons van de webbrowser van de gebruiker zit.  Wanneer interactie plaatsvindt tussen de bezoeker en een website, bijvoorbeeld de bezoeker klikt op een link op je website, duurt het altijd even voordat de browser deze interactie verwerkt. Dat is de ‘Input Delay’ (tijd tussen jouw klik en wanneer de browser klaar is met dit verzoek). Als dit langer duurt dan 100 milliseconden, of 0,1 seconden, is er verbetering nodig. Dat is niet geheel verwonderlijk, er is namelijk niets zo frustrerend als op een link klikken die ellenlang nodig heeft om te laden. Google wil sites die hier heel lang voor nodig hebben als het ware ‘straffen’.

First Input delay

De CLS is een belangrijke metric die bijhoudt hoe vaak de bezoeker van een website een onverwachte verplaatsing van content meemaakt. Als er op een pagina bijvoorbeeld veel dynamiek plaatsvindt, kan dat ervoor zorgen dat tekst naar boven of naar onderen schuift. Dit zorgt in het minst erge geval voor een gefrustreerde bezoeker, maar kan ook echte schade aanrichten zoals in het voorbeeld hieronder.

Omdat Google hiervoor een complexe berekening hanteert die bijna niet uit te leggen is, raad ik aan om de deze link te gebruiken om de CLS score van jouw website te berekenen. Scoor je 0? Gefeliciteerd, dan hoef jij je geen zorgen te maken. Scoor je hoger dan 0,1? Dan moet je even contact opnemen met je webdeveloper.

Google geeft ons de volgende cijfers om naar te streven:

Cumulative layout shift

Hoe check ik de scores van mijn website?

Op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ kun je meteen checken hoe jouw website scoort op twee van de drie Core Web Vitals (LCP en CLS). Deze staan namelijk duidelijk aangegeven met het blauwe symbooltje naast de tekst. De FID is wat lastiger te checken, daarvoor heb je namelijk een gebruiker nodig die op jouw website komt. Je kan dit ook zelf checken door je cache te legen, en vervolgens een knop op je website gebruiken. Duurt dit voor jouw gevoel te lang? Dan zul je niet best scoren op de FID.

google pagespeed insights

Heb je vragen over de Page Experience Update? Neem gerust contact met me op.

Interessant? Deel hier

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Tim Coset

Tim Coset

Online marketeer